Система електронного суду надає можливість учасникам судового процесу подавати документи до суду в електронному вигляді. Загалом, електронний суд на практиці розцінюють, як комп’ютерну програму, що входить до складу Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі – ЄСІТС), яка забезпечує обмін процесуальними документами в електронній формі між усіма учасниками судового процесу.
Зверніть увагу: користувачі підсистеми «Електронний суд» можуть в е-вигляді надсилати будь-які документи і матеріали – у рамках процесуального законодавства. При цьому доступ до е-документів, які надходять до суду отримують ті судді, у провадженні яких знаходяться певні судові справи.
Система електронного суду дозволяє, зокрема:
- приймати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції;
- отримати доступ до процесуальних документів, прийнятих судом, через єдиний державний реєстр судових рішень;
- надсилати судової повістки через SMS-повідомлення.
Головна ж перевага – це подання процесуальних документів (позовних заяв, клопотань тощо) та обмін між учасниками судового процесу іншими процесуальними документами в е-вигляді, а також онлайн-сплата судового збору та інших необхідних платежів. До речі, слідкувати за рухом та станом розгляду документів у суді кожен з учасників судового процесу може через електронний кабінет у автоматичному режимі.
Початок дії підсистеми
Нагадаємо, що 26 травня поточного року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення поетапного впровадження Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи» від 27.04.2021 р. № 1416-IX.
Саме цим Законом передбачено, що процесуальні документи в електронній формі мають подаватися учасниками справи до суду з використанням правил функціонування ЄСІТС та інших положень, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів).
Підсистеми «Електронний кабінет», «Електронний суд» та підсистема відеоконференцзв’язку офіційно почали функціонувати з 5 жовтня 2021 року. Про це Державна судова адміністрація України (далі – ДСАУ) поінформувала у відповідному листі і пояснила, що зміниться з початком функціонування ЄСІТС. Зверніть увагу, що Вища рада правосуддя рішенням від 17.08.2021 р. № 1845/0/15-21 затвердила Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі – Положення). Положення упорядковує:
- функціонування в судах та органах системи правосуддя окремих підсистем (модулів) ЄСІТС, зокрема підсистем «Електронний кабінет», «Електронний суд» та підсистеми відеоконференцзв’язку;
- порядок вчинення процесуальних дій в електронній формі з використанням таких підсистем;
- особливості використання в судах та органах системи правосуддя іншого програмного забезпечення в перехідний період до початку функціонування ЄСІТС у складі всіх підсистем (модулів).
Також у вищезгаданому листі ДСАУ наголосила що:
- запроваджується обов’язок реєстрації в суді процесуальних документів, поданих до суду в електронній формі;
- розгляд справи, її формування та зберігання, як і раніше, здійснюватиметься в паперовій формі, але при цьому буде запроваджено сканування процесуальних документів, які надійшли до суду в паперовій формі;
- змінюється порядок подачі до суду апеляційних та касаційних скарг в електронній формі та порядок проведення та фіксації судових засідань в режимі відеоконференції.
Загальні правила підсистеми
Завважте, що відповідно до п. 25 Положення процесуальні та інші документи, пов’язані з розглядом справ у суді, можуть подаватися до суду виключно з використанням підсистеми «Електронний суд». Рівночасно п. 59 розд. IV «Перехідні положення» Положення передбачено, що до початку функціонування всіх підсистем (модулів) ЄСІТС процесуальні та інші документи можуть подаватися до суду в електронній формі з використанням офіційної електронної адреси або адреси електронної пошти, з якої надійшли документи, засвідчені кваліфікованим електронним підписом. При цьому офіційна електронна адреса включає в себе (пп. 5.8 Положення):
- сервіс Електронного кабінету;
- адресу електронної пошти, вказану користувачем в Електронному кабінеті;
- адресу електронної пошти, вказану в одному з державних реєстрів.
Отже, поки що процесуальні та інші пов’язані з розглядом судових справ документи суб’єкти господарювання можуть подавати до суду в електронному вигляді. Ці документи суд має реєструвати не лише через їх надходження з підсистеми «Електронний суд», а також при надходженні з будь-якої не забороненої в Україні адреси електронної пошти. За умови, що ці документи підписані кваліфікованим електронним підписом.
А ось п. 60 Положення передбачено, що до початку функціонування підсистеми електронного документообігу у складі ЄСІТС реєстрація документів, які надходять на адресу суду, здійснюється в Автоматизованій системі діловодства суду (далі – АСДС) відповідно до Положення про автоматизовану систему документообігу суду, затвердженого рішенням Ради суддів України від 26.11.2010 р. № 30.
Щодо сканування документів. Відповідно до п. 63 Положення сканування судом документів у паперовій формі та долучення їх до матеріалів електронної судової справи здійснюються за наявності такої можливості в суді. При цьому порядок сканування документів та їх долучення до картки справи в АСДС передбачено, зокрема, п.п. 13.7.1-13.7.2 Інструкції користувача підсистеми «Електронний суд» ЄСІТС.
Як ми вже зазначили вище, до забезпечення початку функціонування всіх підсистем (модулів) ЄСІТС справи розглядаються, формуються та зберігаються в паперовій формі. Це передбачено п. 61 Положення. Себто е-документи, що надійшли до суду роздруковуються та приєднуються до матеріалів справи на папері – для можливості їх розгляду в паперовій формі.
І ще, суди мають можливість надсилати учасниками судової справи повідомлення та процесуальні документи в електронній формі. Нагадаємо, що у господарському, цивільному та адміністративному судочинстві направлення сторонам процесу документів передбачається виключно в електронному вигляді на їх офіційну електронну адресу. Але у випадку відсутності у якоїсь сторони офіційної електронної адреси повідомлення та процесуальні документи надсилають рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Умовою автоматичного надсилання документів до електронного кабінету учасника справи є обов’язкове внесення до АСДС РНОКПП такого учасника справи. Повідомлення та документи, які обов’язкові до їх підписання в АСДС надсилають до електронного кабінету особи за умови накладення кваліфікованого електронного підпису відповідної особи.
Як користуватися підсистемою «Електронний суд»
Для початку суб’єктам господарювання слід зареєструватися та авторизуватися у власному Електронному кабінеті.
Технічна підтримка користувачів ЄСІТС відбувається за цим посиланням.
Реєстрація Електронного кабінету юридичної особи здійснюється з обов’язковим використанням кваліфікованої електронної печатки такої юридичної особи (далі – КЕП), а не електронного підпису керівника чи іншої посадової особи установи. Отримати КЕП можна відповідно до вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 р. № 2155-VIII.
Для того, щоб зареєструватися в Електронному кабінеті підсистеми «Електронний суд» суб’єкту господарювання потрібно:
- зайти на сторінку реєстрації (авторизації) в підсистемі «Електронний суд» https://cabinet.court.gov.ua. До речі, зробити це можна й через офіційний веб-портал «Судова влада України»: для цього слід обрати посилання з назвою «Офіційна електронна адреса»);
- у відповідному полі завантажити КЕП, ввести пароль.
Завершує реєстрацію внесення відповідних анкетних даних: адреси електронної пошти, номеру телефону та дату реєстрації юридичної особи (поле «РНОКПП/ЄДРПОУ» та «Компанія» заповнюються автоматично). Також потрібно підтвердити адресу електронної пошти: для чого слід ввести активаційний код, отриманий на вказану адресу електронної пошти.
Дозволено в полі «Телефон» зазначати номери як мобільного, так й стаціонарного телефонів.
Після завершення реєстрації в Електронному кабінеті суб’єкта господарювання у розділі «Мої справи» автоматично відображатимуться всі матеріали судових справ, учасником яких є такий суб’єкт.
Зверніть увагу, що суб’єкт господарювання може надати право представляти свої інтереси в судах з використанням підсистеми «Електронний суд». Для цього керівник такого суб’єкта через довіреність (доручення) в електронному вигляді, надану засобами підсистеми, має уповноважити себе чи іншу визначену ним особу (працівника).
Також перевірити кваліфікований електронний підпис можна завдяки за посиланням: https://wiki.court.gov.ua/pages/viewpage.action?pageId=15335542, https://wiki.court.gov.ua/pages/viewpage.action?pageId=15335558.

Навчіться вести зарплатний і кадровий облік без помилок, завдяки комплексному ...



Навчіться використовувати 1С на 100%, працювати швидко та без помилок за 5 ...
