Під час війни питання оформлення листків непрацездатності, за визнанням МОЗ України, стали одними із найпоширеніших запитань, як надходять до нього. І це незважаючи на те, що безпосередній порядок формування лікарняних не змінився.
Нагадаємо, листок непрацездатності на паперовому бланку видають відповідно до Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом МОЗ України від 13.11.2001 р. № 455 (далі – Інструкція № 455). Електронний листок непрацездатності (далі – е-лікарняний) формують відповідно до Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затвердженого наказом МОЗ України від 17.06.2021 р. № 1234 (далі – Порядок № 1234).
З 1 жовтня 2021 року в Україні офіційно запрацювали е-лікарняні, про головні вимоги щодо оформлення та порядку оплати яких ми розглядали в статті Оформлення та оплата електронних лікарняних. Саме з причини тотального переходу на е-лікарняні паперові лікарняні мали видавати до 1 травня 2022 року. Це було передбачено п. 6 наказу МОЗ України «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки» від 01.06.2021 р. № 1066.
Але введення режиму воєнного стану на території України внесло свої корективи і відбулося відтермінування цього строку на рік: на 1 січня 2023 року. Відповідні зміни передбачені наказом МОЗ України «Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 01 червня 2021 року № 1066» від 25.03.2022 р. № 522 (далі – Наказ № 522). Наказ № 522 розміщено на сайті МОЗ України зі статусом «Чинний».
Нагадаємо, що паперові лікарняні видають у випадках, якщо:
- потрібно продовжити чи закрити лікарняний, який видали в паперовій формі до 01.10.2021 р;
- сплив термін (7 днів), протягом якого лікар може внести зміни до медичного висновку в Реєстрі медичних висновків електронної системи. У такому випадку рішення про видачу лікарняного приймає лікарсько-консультативна комісія медзакладу, а за її відсутності — головний лікар закладу;
- дитину всиновлюють протягом 2 місяців з дати її народження, яку зазначили у свідоцтві про народження. Листок непрацездатності видають на підставі рішення суду про усиновлення та свідоцтва про народження;
- виникли технічні проблеми з передачею даних і неможливо сформувати е-лікарняний протягом 7 днів з дати створення медичного висновку до усунення таких проблем.
Відтермінування строку повноцінного переходу на видачу е-лікарняних – це ключовий момент Наказу № 522. Рівночасно це норматив оновив порядок видачі листків непрацездатності лікарями. Якщо лікар не має доступу до електронної системи охорони здоров’я, він замість оформлення медичного висновку і автоматичного формування е-лікарняного може видати пацієнту паперовий листок непрацездатності на захищеному бланку. Якщо бланки лікарняних відсутні?
На період дії воєнного стану та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування:
- у разі відсутності у закладі охорони здоров’я (далі – ЗОЗ) бланків листків непрацездатності та неможливості їх отримання йому його керівник своїм рішенням може дозволити видавати лікарняні, роздруковані на білому аркуші паперу за формою, затвердженою наказом МОЗ України, Мінпраці України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 р. № 532/274/136-ос/1406.
- При цьому під час заповнення роздрукованої форми лікарняного в полі «серія бланку» слід вписати ЄДРПОУ закладу, а в полі «номер бланку» – порядковий номер запису в Журналі реєстрації листків непрацездатності, форму якого затверджено наказом МОЗ України від 14.02.2012 р. № 110;
- такий листок непрацездатності, вважається документом, що підтверджує факт тимчасової непрацездатності та прирівнюється до листка непрацездатності, виданого на бланку.
Подання заяви-розрахунок за роздрукованим лікарняним
При роботі із роздрукованим бланком листка непрацездатності роботодавець виконує всі свої функції, передбачені для роботи із паперовими листками непрацездатності, зокрема, розглядає його на комісії із соціального страхування, заповнює зворотню сторону (яка може бути також роздрукована страхувальником самостійно, у разі, якщо лікар видав лише лицьовий бік), оплачує перші п’ять днів непрацездатності у разі необхідності, а також формує заяву-розрахунок.
При формуванні заяви-розрахунку слід проставляти ЄДРПОУ закладу охорони здоров’я та порядковий номер запису в Журналі реєстрації листків непрацездатності в колонку 8 «Номер» форми заяви-розрахунку, ігноруючи колонку 7 «Серія» у такому форматі: ХХХХХХХХ-YYYY, де ХХХХХХХХ – код ЄДРПОУ закладу охорони здоров’я, а YYYY – порядковий номер запису в Журналі реєстрації листків непрацездатності.
При цьому кількість символів для цього поля не обмежуються, оскільки неможливо спрогнозувати кількість записів у журналі та який порядковий номер буде присвоєно листку непрацездатності.
Особливості лікарняних в період воєнного стану
Нагадаємо, що е-лікарняний має статус «закритий» з дня свого створення і змінює його на «готовий до сплати» у день видачі – тобто через сім днів після дати закриття для лікарняних по тимчасовій непрацездатності і через сім днів після дати відкриття – для лікарняних по вагітності та пологах.
Під час війни через технічні збої сьогодні е-лікарняні часто не змінюють свій статус попри вичерпання строків. Тож ФФСУ пояснює: тоді потрібно орієнтуватись на дати – якщо після дати закриття, зазначеної в е-лікарняному, пройшло сім днів, на восьмий день з е-лікарняним уже можна починати працювати і призначати за ним допомогу, навіть якщо його статус залишився «закритим».
Зміни до е-лікарняного лікар може внести упродовж семи днів від моменту створення, тож інформація, наявна в е-лікарняному на восьмий день, є остаточною – роботодавець може розпочати призначення допомоги від ФССУ і за рахунок підприємства.
Державні соціальні допомоги у період воєнного стану
Виплата призначених державних соціальних допомог не зупинятиметься, причому за їх перепризначенням або підтвердженням права на їх отримання під час воєнного стану не потрібно звертатись.
Для забезпечення призначених соціальних виплат Кабміном прийнято постанову «Деякі питання надання державної соціальної допомоги на період введення воєнного стану» від 07.03.2022 р. № 214.
Вказане рішення стосується:
- допомоги малозабезпеченим сім’ям;
- допомоги на дітей одиноким матерям;
- допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування;
- допомоги на дітей, хворих на тяжкі хвороби, яким не встановлено інвалідність;
- щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу;
- тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме;
- щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам;
- тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату.
Якщо отримувачі державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю пропустили строк перегляду, виплата таких видів допомоги не зупиняється на період воєнного стану та одного місяця після його скасування.
Після скасування воєнного стану органи соцзахисту поінформують одержувачів про необхідність протягом одного місяця оновити документи, необхідні для того, щоб продовжувати отримувати допомогу.
Після формування лікуючим лікарем відповідного медичного висновку він буде направлений до Електронного реєстру листків непрацездатності. У разі якщо ви є застрахованою особою та включені до Реєстру застрахованих осіб (тобто вами або вашим роботодавцем за вас сплачуються відповідні внески), в ЕРЛН сформується листок непрацездатності.
Сформований листок непрацездатності буде доступний вам та вашому роботодавцю.
Для незастрахованих осіб листки непрацездатності не формуються, а документом, який підтверджує факт тимчасової непрацездатності, є сформований лікарем медичний висновок.
Якщо лікуючий лікар не має технічної можливості сформувати медичний висновок в електронній системі охорони здоров’я, він може відкрити паперовий лікарняний.
до будь-якого зручного відділення: https://cutt.ly/CA476iJ.
Із собою застраховані особі потрібно мати такі документи:
паперовий листок непрацездатності або номер е-лікарняного;
копії 1-4, 11-16 сторінок паспорта або сторінки з відповідною інформацією іншого документа, що посвідчує особу;
довідку про присвоєння РНОКПП (реєстраційного номера картки платника податків).
За наявності також подаються інші документи, що підтверджують право на пільги, розмір заробітної плати тощо. Довідка про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи в цьому випадку не вимагається, однак може бути надана за наявності.

Навчіться вести зарплатний і кадровий облік без помилок, завдяки комплексному ...



Навчіться використовувати 1С на 100%, працювати швидко та без помилок за 5 ...
