Нагадаємо, Положення про форму та зміст структури власності (далі – Положення) затверджене наказом Мінфіну України від 19.03.2021 р. № 163.
Положення розроблено відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 р. № 755-ІV (далі – Закон № 755) та Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 06.12.2019 р. № 361-ІХ (далі – Закон № 361).
Мінфін роз’яснює наступне.
Ознаки здійснення прямого/непрямого вирішального впливу наведені у п. 30 ч. 1 ст. 1 Закону № 361.
Ознакою здійснення прямого вирішального впливу на діяльність є безпосереднє володіння фізичною особою часткою у розмірі не менше 25% статутного (складеного) капіталу або прав голосу юридичної особи.
При цьому кінцевим бенефіціарним власником (КБВ) не може бути особа, яка лише формально володіє 25% і більше статутного капіталу, але є комерційним агентом, номінальним власником або номінальним утримувачем, або лише посередником щодо такого права.
Вищенаведена норма Закону № 361 встановлює, що безпосереднє володіння фізичною особою часткою у розмірі не менше 25% статутного (складеного) капіталу або прав голосу юридичної особи не є обов’язковою умовою, яка дає змогу визначити належність фізичної особи до КБВ.
Тобто, КБВ може бути фізична особа, яка не володіє часткою у розмірі 25 чи більше відсотків статутного (складеного) капіталу компанії, але яка має можливість, зокрема здійснювати вирішальний вплив на управління або господарську діяльність компанії у спосіб, визначений зазначеною нормою Закону № 361. Наприклад: розпоряджатися активами; отримувати дивіденди; здійснювати вирішальний вплив на формування складу та/або результати голосування органів управління, на вчинення правочинів, що визначають основні умови господарської діяльності юридичної особи.
Таким чином, визначення наявності непрямого вирішального впливу у кожному конкретному випадку має здійснюватися з урахуванням особливостей створення та діяльності юридичної особи, її структури власності, взаємовідносин співвласників тощо.
Визначення КБВ є специфічним для кожної юридичної особи та залежить від конкретної ситуації, особливостей механізмів володіння і контролю в окремих правових системах та відповідних фактичних обставин.
По 10 жовтня 2021 року включно всі юридичні особи (за винятком наведених у п. 9 ч. 2 ст. 9 Закону № 755), щодо яких в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР) мають міститися відомості про КБВ та які зареєстровані до 28.04.2020 р. мають подати звіт з відомостями про КБВ.
За неподання або несвоєчасне подання держреєстратору інформації про КБВ або про його відсутність або документів для підтвердження відомостей про КБВ до юрособи застосовують штраф від 1 000 до 3 000 НМДГ (від 17 тис. грн до 51 тис. грн). Це передбачено ч. 5 ст. 16611 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Навчіться вести зарплатний і кадровий облік без помилок, завдяки комплексному ...
Навчіться використовувати 1С на 100%, працювати швидко та без помилок за 5 ...