• AVS
  • Статті
  • ПДВ
  • Про зміни в оподаткуванні під час воєнного стану-2022

Про зміни в оподаткуванні під час воєнного стану-2022

Дата публікації
10 Кві 2022

З моменту запровадження воєнного стану податкове законодавство України зазнало чималих змін. Нагадаємо, що воєнний стан було введено 24 лютого Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 р. № 64/2022.  Потім Указом Президента України від 14.03.2022 р. № 133/2022 дію воєнного стану було продовжено на 30 діб – до 25 квітня 2022 року.

Далі – до вашої уваги хроніка окремих важливих законодавчих змін щодо оподаткування, які вже відбулися у періоді запровадження режиму воєнного стану і суттєво впливають на діяльність платників податків.

Подання звітності, сплата податків під час воєнного стану

Закон України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» від 03.03.2022 р. № 2115-ІХ (далі – Закон № 2115). Закон № 2115 не поширюється на податкові правовідносини  і встановлює що фізособи, ФОП, юридичні особи (далі – платники податків) подають облікові, фінансові, бухгалтерські, розрахункові, аудиторські звіти та будь-які інші документи, подання яких вимагається відповідно до норм чинного законодавства, протягом 3-х місяців після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни за весь період неподання звітності чи обов’язку подати документи.

За неподання чи несвоєчасне подання вищезазначеної звітності та/або документів адміністративну та/або кримінальну відповідальність не застосовують – у період дії воєнного стану, а також протягом 3-х місяців після його завершення.

Якщо платники податків не мають фізичної можливості подати вищезазначену звітність чи документи протягом 3-х місяців через наслідки їх участі у бойових діях, їх звільняють від адміністративної та/або кримінальної відповідальності. Вони подають таку звітність чи документи протягом 1-го місяця з дня закінчення цих наслідків.

Також  у період дії воєнного стану уповноважені органи не здійснюють перевірки щодо своєчасності та повноти подання будь-яких звітів чи звітних документів.

Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022 р. № 2118-IX (далі – Закон № 2118).

Закон № 2118 передбачає низку тимчасових податкових послаблень на період дії воєнного стану.

  1. Зміни до підрозд. 10 розд. ХХ Податкового кодексу України (далі – ПКУ).

Відповідно до нового п. 69 платників податків звільнено від відповідальності у разі неможливості своєчасного виконання ними своїх обов’язків (зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у т. ч. передбаченої п. 46.2 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо). Протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні обов’язки платників податків мають бути виконані.

Якщо платники податків у зв’язку з наслідками їхньої безпосередньої участі у воєнних діях не встигнуть вкластися в цей термін для виконання податкових обов’язків, їх не притягуватимуть до відповідальності за умови виконання таких обов’язків протягом одного місяця з дня закінчення дії наслідків, які унеможливили виконання таких обов’язків.

В період дії воєнного стану нові податкові перевірки не розпочинаються, а  вже розпочаті зупиняються. Щоправда, є виключення з цього тимчасового правила і стосується воно камеральних перевірок декларацій або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування (див. пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

У разі неможливості зареєструвати акцизну накладну в Єдиному реєстрі акцизних накладних переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами дозволено за наявності товарно-транспортної накладної. Ця накладна повинна містити всю інформацію, що має бути у відповідній акцизній накладній, яку надалі повинні зареєструвати в Єдиному реєстрі, вочевидь, протягом шестимісячного терміну.

Операції з добровільної передачі або відчуження коштів, товарів (у т.ч. підакцизних), надання послуг на користь, зокрема, Збройних сил України  та підрозділів територіальної оборони без попереднього або наступного відшкодування їхньої вартості, для цілей оподаткування не вважають операціями з реалізації.

Коригування фінансового результату до оподаткування, передбачені пп. 140.5.9 ПКУ,  не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, броне­жилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, визначеним КМУ, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України та іншим особам, прямо зазначеним у пп. 69.6 підрозд 10 розд. ХХ ПКУ, для потреб забезпечення оборони держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.

Сума відшкодування вартості пального, витраченого при наданні послуг з  перевезення для забезпечення потреб Збройних Сил України та підрозділів територіальної оборони, не включається до складу оподатковуваного доходу фізосіб, які надають такі послуги.

Для платників податків та контролюючих органів зупинено перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Зупинено дію п.п. 200.10-200.12 ПКУ, крім узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки.

2. Зміни до розд. ХХI Митного кодексу України.

Згідно нового п. 52 тимчасово на період воєнного стану, звільнено від обкладення ввізним митом соціально значущі продукти харчування, лікарські засоби та медичні вироби, на які Уряд встановив фіксовані ціни у розумінні Закону України «Про ціни та ціноутворення» від 21.06.2012 р. № 5007-VI. І відповідно до п. 4 Закону № 2118 Кабмін постановою від 06.03.2022 р. № 223 доповнив п. 2-1 постанову КМУ «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів) від повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо  регулювання цін (тарифів)» від 25.12.1996 р. № 1548. Згідно з ним на період  воєнного  стану обласні  військові адміністрації  разом  з Національною поліцією, Державною службою з питань  безпечності  харчових  продуктів  та  захисту  споживачів,

Державною  службою з лікарських засобів та контролю за наркотиками забезпечують  контроль  за встановленням суб’єктами господарювання роздрібної   торгівлі   цін  на  такі  товари, як борошно  пшеничне, макаронні  вироби,  батон,  хліб,  крупа  гречана,  крупа вівсяна, свинина,  яловичина, птиця (тушки курячі), молоко та інші.

На період дії воєнного стану КМУ отримав право визнавати окремі категорії товарів, у тому числі підакцизні, не визначені у ст. 6 Закону України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.1999 р. № 1192-XIV, гуманітарною допомогою без здійснення процедури визнання таких товарів гуманітарною допомогою у кожному конкретному випадку.  

Перелік категорій таких товарів затверджено постановою КМУ від 07.03.2022 р. № 224.

3.   Зміни до розд. II “Прикінцеві положення” Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 р. № 265/95-ВР (далі – Закон про РРО).

Новий п. 12 розд. ІІ Закону про РРО наголошує, що на період до припинення або скасування воєнного стану на території України санкції за порушення вимог цього Закону не застосовуються.

Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 р. № 2120-IX (далі – Закон № 2120).

  1. Адміністрування податків

Новий п. 102.9 ПКУ зупиняє на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану перебіг строків, визначених ПКУ, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на податківців.

Зокрема, перебіг строків зупиняється для:

  • строку, відведеного на проведення перевірки та визначення податківцями самостійно суми грошового зобов’язання. В загальному випадку цей строк дорівнює 1095 днів (п. 102.1 ПКУ);
  • нарахування штрафів за правопорушення, виявлені під час перевірки, які безпосередньо не пов’язані з декларуванням податкових зобов’язань. У загальному випадку граничний термін також обмежується 1095 днями з моменту вчинення правопорушення (п. 102.1 ПКУ). Відтепер весь період дії воєнного або надзвичайного стану додаватиметься до перебігу відведених 1095 днів, відлік яких ще не добіг кінця станом на 24.02.2022 р.;
  • стягнення податкового боргу в примусовому порядку, граничний термін давності за яким теж 1095 днів (п. 102.4 ПКУ);
  • самостійного виправлення помилок – теж у межах 1095 днів (п. 50.1 ПКУ);
  • строку зберігання документів, визначених  п. 44.1 ПКУ, а також документів, пов’язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, –  не менш як 1095 днів (п. 44.3 ПКУ).

Пункт 102.9 ПКУ зупиняє перебіг строків, встановлених не тільки ПКУ, але й іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

2. ПДВ.

Пункт 32-2 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ. Згідно з ним тимчасово  на період воєнного стану є право за відсутності зареєстрованих податкових накладних/розрахунків (далі – ПН/РК) декларувати податковий кредит на підставі первинних документів, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 р. № 996.

Протягом шести місяців після припинення або скасування дії воєнного стану платники будуть зобов’язані зареєструвати відстрочені ПН/РК. Відповідно дані про податковий кредит, відображений на підставі первинних документів доведеться уточнювати.

Тимчасово  на період воєнного, надзвичайного стану знижено ставку ПДВ з 20% до 7% на пальне та нафтопродукти (п. 82 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ). Цю ставку застосовують під час імпорту в Україну та постачань на території України:

бензинів моторних, важких дистилятів та скрапленого газу, що класифікуються за кодами УКТ ЗЕД із пп. 215.3.4 ПКУ, на які встановлено ставку акцизного податку у розмірі 0,00 євро за 1000 літрів, а також нафти або нафтопродуктів сирих, одержаних з бітумінозних порід (мінералів), що класифікуються за кодами УКТ ЗЕД 2709 00 10 00 та 2709 00 90 00.

Операції, оподатковані  за ставкою 7% не слід включати до розрахунку бюджетного відшкодування. Від’ємний ПДВ у цьому випадку зараховують до податкового кредиту наступного звітного періоду.  

2. Зміни до п. 32 підрозд. 2 р. ХХ ПКУ. Звільнено від ПДВ імпорт та постачання товарів, призначених для безпеки та оборони України. Мовиться про спецзасоби захисту (каски, бронежилети), нитки, тканини та матеріали для виготовлення касок та бронежилетів, ліків та медичних виробів, а також іншої продукції оборонного призначення.

Тимчасово, протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, не вважаються використаними платником податку в неоподатковуваних ПДВ операціях або операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, товари:

  • придбані в оподатковуваних ПДВ операціях, знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану;
  • придбані в оподатковуваних ПДВ операціях та передані в державну чи комунальну власність, у тому числі на користь добровольчих формувань територіальних громад, а також надані на користь інших осіб для потреб забезпечення оборони України у період дії воєнного, надзвичайного стану.

Не є постачанням товарів та послуг передача/надання товарів та послуг Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України тощо, крім крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів та послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.

3. Застосування РРО. Закон № 2120 відкоригував новий п. 12 розд. ІІ Закону про РРО, доданий раніше Законом № 2118 (див. вище). Так, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог Закону про РРО не застосовуються, крім санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій під час продажу підакцизних товарів.

За новим п. 13 розд. ІІ Закону про РРО, який додав Закон № 2120 на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану або обставин непереборної сили проведення розрахункових операцій, що здійснюються на програмних РРО в режимі офлайн, та використання фіскальних номерів із діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером ДПСУ, можуть здійснюватися з перевищенням строків, встановлених у ст. 5 Закону про РРО. У абз. 3 та 4 ст. 5 останнього передбачено, що на період відсутності зв’язку між програмним РРО та фіскальним сервером контролюючого органу проведення розрахункових операцій здійснюється в режимі офлайн, що може тривати не більше 36 годин, із створенням електронних розрахункових документів, яким присвоюються фіскальні номери із діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером контролюючого органу.

Суб’єкт господарювання може використовувати фіскальні номери із діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером контролюючого органу, не більше 168 годин протягом календарного місяця.

З огляду на нову норму, під час воєнного стану суб’єкти господарювання під час використання програмних РРО в режимі офлайн можуть використовувати фіскальні номери із діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером податкової, у вільному режимі за необхідності.

4. Оподаткування ФОП.  За новим 22 підрозд. 1 розд. ХХ ПКУ  за результатами податкових (звітних) періодів за 2022 рік у складі витрат від провадження певного виду незалежної професійної діяльності, а також у складі витрат ФОП від провадження господарської діяльності, крім осіб, які обрали спрощену систему оподаткування, можуть враховуватися документально підтверджені витрати у вигляді вартості майна, в тому числі грошові кошти, що добровільно перераховані (надані, передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України тощо для потреб забезпечення оборони держави.

Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» від 24.03.2022 р. № 2142-IX  (далі – Закон № 2142)

Підрозділ 10 розд. ХХ ПКУ доповнено пп. 69.22-69.26:

Підупнкт 69.22 – тимчасово положення ст. 266 ПКУ застосовуються з урахуванням таких особливостей:

не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об’єкти житлової нерухомості, розташовані на територіях бойових дій або тимчасово окупованих  збройними формуваннями РФ, та за об’єкти житлової нерухомості, що стала непридатною для проживання у зв’язку з військовою агресією РФ проти України – за 2021 та 2022 податкові (звітні) роки для власників нерухомості фізосіб, за період з 1 березня 2022 року по 31 грудня 2022 для власників нерухомості юридичних осіб;

тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об’єкти нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями РФ. При цьому платники податку –  юридичні особи протягом шести календарних місяців після місяця, в якому припинено чи скасовано воєнний стан мають право подати уточнюючу податкову декларацію. В ній відображаються зміни розміру податкового зобов’язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за відповідний податковий період. Для платників податку – фізосіб контролюючий орган самостійно обчислює податкове зобов’язання за період з 1 січня по 1 березня 2022 року.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України. Станом на дату підготовки статті такий перелік не затверджено.

Зараз існує лише Перелік адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території,  може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка» (див. розпорядження  КМУ від 06.03.2022 р. № 204-р).

Також КМУ має затвердити порядок визнання об’єктів житлової нерухомості такими, що непридатні для проживання у зв’язку з військовою агресією РФ проти України.

Підпункт 69.23:  на період дії воєнного стану на території України звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення товарів на митну територію України у митному режимі імпорту суб’єктами господарювання, які зареєстровані платниками єдиного податку першої, другої та третьої групи, крім фізичних та юридичних осіб, які обрали ставку єдиного податку, визначену пп. 1 п. 293.3 ПКУ.

Підпункт 69.24:  на період дії воєнного стану на території України звільняються від оподаткування ПДВ, акцизним податком операції з ввезення фізичними особами на митну територію України автомобілів легкових, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб i більше, транспортних засобів для перевезення вантажів у митному режимі імпорту.

Звільнення від оподаткування, встановлене пп. 69.23 та 69.24 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, не застосовується до операцій з ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту товарів, які мають походження з країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом та/або визнаною державою-агресором щодо України згідно із законодавством, або ввозяться з території держави-окупанта (агресора) та/або з окупованої території України, визначеної такою згідно із законом.

Підпункт 69.26: на період дії воєнного, надзвичайного стану платники податків мають право подавати до контролюючого органу податкову декларацію та інші документи в паперовій формі.

Особливості застосування спрощеної системи оподаткування

Відповідно до п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ тимчасово, з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розд. XIV ПКУ застосовують з урахуванням певних особливостей.

ФОП – платники єдиного податку першої та другої групи мають право не сплачувати єдиний податок. Декларацію платника єдиного податку – ФОП такі особи за період несплати єдиного податку не заповнюють.

Платниками єдиного податку третьої групи можуть бути ФОп та юридичні особи –

суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 10 мільярдів гривень. До таких осіб не застосовується обмеження щодо кількості осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах.

Звертаємо увагу, що на підпис Президенту України направлено закон, який прийнято ВРУ на підставі законопроекту № 7234 від 30.03.2022 р. Зокрема, відповідно до нього знято обмеження щодо обсягу доходу.  

Також п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ встановлено інші особливості застосування єдиного податку зі ставкою 2%: а саме, хто не може бути платником цього податку, нюанси оподаткування ПДВ, щодо звітних періодів, порядок переходу на сплату податку за ставкою 2% тощо.

Питання – відповіді щодо особливостей переходу платників на спрощену систему оподаткування  надали податківці.

Рівночасно за підписання вже згаданого вище закону, прийнятого ВРУ  на підставі законопроекту № 7234 від 30.03.2022 р., п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ доповниться, зокрема, нормами щодо особливостей оподаткування податком на прибуток підприємств платників податку, які тимчасово перейшли на сплату єдиного податку третьої групи відповідно до цього пункту.

Проходить набір
Онлайн-курс по Зарплаті та кадрах

    Навчіться вести зарплатний і кадровий облік без помилок, завдяки комплексному ...

    Анастасія Волевач Ірина Тимошенко
    20 Лип 2021
    Онлайн-курс по 1С Бухгалтерія 2.0

      Навчіться використовувати 1С на 100%, працювати швидко та без помилок за 5 ...

      Світлана Шанайда
      Спікер Світлана Шанайда
      Коментарі 0

        Отримайте PDF Чек-лист

        Експрес-аудит правильності Вашої бухгалтерії

        Найближчі курси
        Онлайн-курс по Зарплаті та кадрах

          Навчіться вести зарплатний і кадровий облік без помилок, завдяки комплексному ...

          Анастасія Волевач Ірина Тимошенко
          20 Лип 2021
          Онлайн-курс “Бухгалтер-Експерт”

            Отримайте навички, якими повинен володіти єдиний / головний бухгалтер для ...

            Анастасія Волевач Ірина Тимошенко
            25 Чер 2021
            Онлайн-курс з Перевірок

              Навчіться проходити перевірки Податкової впевнено і без штрафів усього за 5 ...

              Ігор Січеславський
              Спікер Ігор Січеславський
              16 Сер 2021
              Онлайн-курс по 1С Бухгалтерія 2.0

                Навчіться використовувати 1С на 100%, працювати швидко та без помилок за 5 ...

                Світлана Шанайда
                Спікер Світлана Шанайда
                Онлайн-курс з Податку на Прибуток

                  Навчіться вести облік податку на прибуток без помилок, завдяки комплексному ...

                  Галина Морозовська
                  Спікер Галина Морозовська