Які перевірки і хто проводить під час війни

Дата публікації
01 Чер 2022

У мирний час, найскорішого повернення якого з перемогою України чекають всі, контролюючі органи проводили перевірки за заздалегідь затвердженими планами. Зауважимо, що річні плани органів державного контролю розміщують на Інспекційному порталі (inspections.gov.ua). Там кожний суб’єкт господарювання може знайти себе за кодом ЄДРПОУ чи назвою або кодом РНОКПП. Інформація з цього порталу надає відповіді щодо планових перевірок, дати початку перевірки, її тривалості тощо. Наприклад, на 2022 рік річні плани (план-графіки) перевірок державними органами контролю, у тому числі податковими органами, було оприлюднено ще на початку грудня 2021 року.  Але війна все порушила і спричинила суттєві зміни у планових перевірках. Далі – про те хто, що і як перевіряє платників податків у період дії воєнного стану.

Податкові перевірки

Нагадаємо, що Податковий кодекс України (далі – ПКУ) передбачає три види перевірок: камеральні, документальні, фактичні.

Підстави для призначення та порядок проведення камеральних перевірок встановлює ст.  76 ПКУ.  Зокрема, камеральні перевірки посадовці контролюючого органу  проводять без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.

Документальні перевірки можуть бути планові та позапланові, виїзні та невиїзні. Підстави та порядок проведення документальних перевірок визначають ст.ст. 77-79,  81 ПКУ.  

Підстави призначення та порядок проведення фактичної перевірки встановлено в ст.ст. 80-81 ПКУ.

Див. також Оновлені Методрекомендації щодо перевірок платників податків: на сайті ДПСУ

Які перевірки дозволені під час воєнного стану

Режим воєнного стану змінив порядок проведення перевірок. Тож давайте з’ясуємо, які перевірки податківці в цей період можуть проводити, а які – під забороною.  

Хроніка подій стосовно проведення перевірок на даний час наступна.

Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022 р. № 2118-IX (далі – Закон № 2118). Закон № 2118 був одним із перших серед законодавчих актів, якими було передбачено низку тимчасових податкових послаблень на період дії воєнного стану. Зокрема, Закон № 2118 встановив, що в період дії воєнного стану нові податкові перевірки не розпочинаються, а  вже розпочаті зупиняються.

Себто зупинено проведення документальних, фактичних та камеральних перевірок, що були розпочаті до 24.02.2022 р. та не були завершеними, на період по останній день календарного місяця (включно) у якому завершиться дія воєнного стану. Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.

Документальні, фактичні та камеральні перевірки, які мали розпочатися у період з 24 лютого 2022 року та не були розпочаті, переносяться на період по останній день календарного місяця (включно) у якому завершиться дія воєнного стану (див. податкове роз’яснення).

Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 р. № 2120-IX (далі – Закон № 2120). Закон № 2120 вивів з-під контрольно-перевірочного мораторію:

  • камеральні перевірки декларацій або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, показники яких сформовані на підставі податкових накладних та/або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та/або митних декларацій, за виключенням товарів (продукції), визначених пп.пп. 215.3.1, 215.3.2, 215.3.21 та 215.3.31 ПКУ. При цьому термін камеральної перевірки податкової декларації або уточнюючого розрахунку – 90 календарних днів;
  • фактичні перевірки.

Себто згідно Закону № 2120 камеральні перевірки поданих податкових декларацій (уточнених розрахунків) з усіх податків і зборів та податкових декларацій (уточнюючих розрахунків) з ПДВ, сформованих з іншими показниками (задеклароване позитивне, від’ємне значення податкових зобов’язань з ПДВ та бюджетне відшкодування, визначене за інших умов) не проводяться, а розпочаті перевірки зупиняються.

Щодо проведення фактичних перевірок податківці пояснили, що Закон № 2120 припинив дію мораторію на проведення фактичних перевірок представників бізнесу, які здійснюють реалізацію товарів першої необхідності (продуктів харчування, засобів особистої гігієни, лікарських засобів, медичних препаратів, тютюнових виробів, пального). Також під час воєнного часу дозволено перевірки продавців, які незважаючи на заборону продають  алкогольні напої. Податківці також попередили, що у поле їх зору попадуть ті платники які необґрунтовано завищують ціни на товари першої необхідності та підакцизні товари, порушують порядок проведення готівкових розрахунків через РРО (ПРРО), відмовляють покупцям у проведенні розрахунків у безготівковій формі через термінали.

Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» від 24.03.2022 р. № 2142-IX  (далі – Закон № 2142). Зокрема, Закон № 2142 зняв заборону камеральних перевірок з податкових декларацій платників єдиного податку четвертої групи.

Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо адміністрування окремих податків у період воєнного, надзвичайного стану» від  01.04.2022 р. № 2173-IX (далі – Закон № 2173).  Закон № 2173 не лише уточнив порядок оформлення результатів перевірок, а й доповнив ПКУ тимчасовими нормами щодо проведення фактичних перевірок при здійсненні податківцями контролю за дотриманням платниками податків вимог законодавства щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) (див. пп. 69.27 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 р. № 2260-IX (далі – Закон № 2260). Закон № 2260 дозволив проведення будь-яких камеральних, фактичних, окремих документальних позапланових перевірок.

Камеральні перевірки

З 27.05.2022 р. в рамках камеральної перевірки податківці можуть дистанційно, без попереднього повідомлення та аналізу наявних у платника податків документів перевіряти (пп. 75.1.1 ПКУ):

  • будь-які податкові декларації, включно з уточнюючими розрахунками, у т. ч. щодо своєчасності їх надання;
  • своєчасність сплати узгодженого податкового (грошового) зобов’язання;
  • своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в ЄРПН.

Закон № 2260 визначив (фактично склав на воєнний час план-графік) терміни проведення камеральних податкових перевірок декларацій з ПДВ та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди:

  • лютий, березень, квітень, травень 2022 року – розпочинаються на наступний день після 20 липня 2022 року та завершуються не пізніше 20 вересня 2022 року;
  • червень, липень 2022 року –  розпочинаються на наступний день після 20 серпня 2022 року та завершуються не пізніше 20 жовтня 2022 року.

Подані уточнюючі розрахунки до декларацій з ПДВ за звітні податкові періоди до лютого 2022 року перевіряються у строк, визначений п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ  для звітного періоду, на який припадає день подання такого уточнюючого розрахунку (абз. 2, 5-8 пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Документальні позапланові перевірки

З 27.05.2022 р. дозволено деякі документальні позапланові перевірки (пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ):

  • на звернення платника податків;
  • коли розпочато процедуру реорганізації юрособи (крім перетворення), припинення юрособи або підприємницької діяльності ФОП, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юрособи, зосібна іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків – на підставі пп. 78.1.7 ПКУ;
  • платником ПДВ подано декларацію, в якій заявлено бюджетне відшкодування, та/або задекларовано від’ємний ПДВ понад 100 тис. грн – на підставі  пп. 78.1.8 ПКУ;
  • податківці отримали інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного законодавства щодо дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.

Під час воєнного стану документальні позапланові перевірки на вищезазначених підставах дозволено проводити за безпечних умов, а саме безпечного:

  • доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для прова­дження госпдіяльності та/або є об’єктами оподаткування, або послуговуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування такими платниками податків;
  • доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів;
  • проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, готівки.

Може статися так, що під час розпочатої або поновленої документальної позапланової перевірки виникли небезпечні обставини або перешкоди для проведення перевірки. Тоді таку перевірку можуть зупинити до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод. Підстава для зупинення –  наказ, виданий керівником, заступником керівника податкового органу або уповноваженою особою. Копію цього наказу надсилають платнику податків до електронного кабінету та на його електронну адресу.

Перевірка бюджетного відшкодування

Заява, подана на бюджетне відшкодування ПДВ, автоматично ініціює камеральну перевірку. За необхідності після камеральної може бути проведена й документальна перевірика (п. п. 200.10, 200.11 ПКУ).

Нагадаємо, що пп. 69.11 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ до 21.07.2022 р.  зупинено дію п.п. 200.10-200.12 ПКУ, які визначають порядок узгодження, терміни проведення перевірок та процедуру відшкодування заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної та документальної перевірки.

До звітних податкових періодів лютий-липень 2022 року п.п.  200.10-200.12 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ застосовуються з урахуванням строків для проведення камеральних, документальних податкових перевірок, передбачених пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюють у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Звертаємо увагу на новий пп. 69.29 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ згідно якого суми податку на додану вартість, включені до складу податкового кредиту при здійсненні операцій з придбання товарів, які у подальшому були знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану:

  • не включаються до обрахунку суми бюджетного відшкодування;
  • зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до її повного погашення.

Штрафи по результатам перевірок

Підпункт 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ прямо встановлює: мораторій (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Втім платники податків порушення у яких виникли внаслідок  форс-мажору (пп. 112.8.9 ПКУ) можуть уникнути фінансових санкцій, якщо виконали свої податкові обов’язки в строки, встановлені пп. 69. 1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Інші види перевірок суб’єктів господарювання

Постановою КМУ «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 р. № 303  передбачено припинення проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану. Але дозволено в цей період наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави:

  • здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) в окремих сферах, зокрема щодо запобігання неконтрольованому зростанню цін на товари, які мають істотну соціальну значущість;
  • позапланових заходів державного нагляду (контролю) (позапланові невиїзні перевірки) за дотриманням законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг.

Звертаємо увагу, що розроблено проект закону з метою якісного та ефективного регулювання процесів контролю бізнесу в умовах воєнного стану. Законопроектом передбачається:

  • абсолютний мораторій на проведення заходів контролю під час дії воєнного стану;
  • позапланові заходи можуть відбутися у разі наявності загрози безпеки населення або навколишнього середовища та лише з дозволу Уряду;
  • спрощений та оперативний адміністративний порядок оскарження результатів позапланових перевірок у разі порушення органами контролю вимог законодавства.
Часті запитання
Чи зупиняється перебіг строків проведення перевірок?
Відповідно до оновленого пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ зупинення перебігу строків не поширюється на:

дотримання термінів реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в ЄРПН, подання звітності, включно із фінзвітністю, яку надають до податкової, сплати податків та зборів платниками податків;

термінів проведення камеральних перевірок, складання актів, подання та розгляду заперечень, визначення грошових зобов’язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення за результатами камеральних перевірок, нарахування пені;

термінів проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, складання актів, подання та розгляду заперечень, додаткових документів та пояснень, визначення грошових зобов’язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення, адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок.
Які підстави для проведення фактичних перевірок ціноутворення?
Фактичні перевірки проводять у випадку отримання:

від державних органів або органів місцевого самоврядування інформації, які свідчить про можливі порушення платником податків законодавства про ціни і ціноутворення;

письмового звернення покупця (споживача) про порушення платником податків установленого порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Проходить набір
Онлайн-курс по Зарплаті та кадрах

    Навчіться вести зарплатний і кадровий облік без помилок, завдяки комплексному ...

    Анастасія Волевач Ірина Тимошенко
    20 Лип 2021
    Онлайн-курс по 1С Бухгалтерія 2.0

      Навчіться використовувати 1С на 100%, працювати швидко та без помилок за 5 ...

      Світлана Шанайда
      Спікер Світлана Шанайда
      Коментарі 0

        Отримайте PDF Чек-лист

        Експрес-аудит правильності Вашої бухгалтерії

        Найближчі курси
        Онлайн-курс по Зарплаті та кадрах

          Навчіться вести зарплатний і кадровий облік без помилок, завдяки комплексному ...

          Анастасія Волевач Ірина Тимошенко
          20 Лип 2021
          Онлайн-курс “Бухгалтер-Експерт”

            Отримайте навички, якими повинен володіти єдиний / головний бухгалтер для ...

            Анастасія Волевач Ірина Тимошенко
            25 Чер 2021
            Онлайн-курс з Перевірок

              Навчіться проходити перевірки Податкової впевнено і без штрафів усього за 5 ...

              Ігор Січеславський
              Спікер Ігор Січеславський
              16 Сер 2021
              Онлайн-курс по 1С Бухгалтерія 2.0

                Навчіться використовувати 1С на 100%, працювати швидко та без помилок за 5 ...

                Світлана Шанайда
                Спікер Світлана Шанайда
                Онлайн-курс з Податку на Прибуток

                  Навчіться вести облік податку на прибуток без помилок, завдяки комплексному ...

                  Галина Морозовська
                  Спікер Галина Морозовська